Ki Ken Tai Icchi – 気剣体一致
Opublikowano 22.04.2019
Budo jest drogą do doskonałości. Choć wiemy, że jest to cel odległy i abstrakcyjny, staramy się nim podążać, by zajść jak najdalej. Koncentrujemy się na każdym treningu, by „wykuwać” nasze ciało. By działało lepiej. Podobnie poprzez medytację i pracę z umysłem. Praktycy ken-zen-sho rozwijają jeszcze kolejny element, np poprzez kaligrafię. Czym jest jednak to, co chcemy osiągnąć?Kiedy nasza technika jest idealna? Kiedy cięcie, dźwignia, rzut czy nawet pociągnięcie pędzla po papierze – staje się ideałem? Każdy z nas ma, lub wyrobi w sobie, pewno wyobrażenie idealnej techniki. Choć to pojęcie jest dość ulotne, mniej lub bardziej dokładnie będziemy w stanie nakreślić czy opisać, czym dla nas jest taki ideał. Idealne cięcie może dawać pewne „odczucie”, może „wyglądać”, może mieć nawet swój „dźwięk”. Kiedy jednak cięcie jest idealne?
Jedną wielu rzeczy, która świadczy o perfekcyjnym wykonaniu techniki (cięcia, rzutu, dźwigni… wszystko jedno) jest ki-ken-tai-icchi.
- Ki (気) – energia/duch, ale w tym znaczeniu również intencja i zamysł.
- Ken (剣) – miecz, ostrze, ale tutaj także każde inne narzędzie, czy nawet technika
- Tai (体) – ciało, ale nie tylko jako ciało człowieka; dotyczy to też zbroi, a nawet konia, gdybyśmy na nim jechali
- Kiedy nasz umysł pracuje, jest spokojny i nieporuszony (fudoshin), a nasza intencja jest czysta i bez zawahania (気)
- Kiedy nasza technika jest naturalna, a broń (narzędzie?) rusza się niczym przedłużenie ciała (剣)
- Kiedy nasze ciało rusza się w pewny sposób, ukształtowane intensywnym treningiem (体)
- Icchi (一致) – jedność
Powrót